Nog 2 "heldere" weken te gaan - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Laia Reedijk - WaarBenJij.nu Nog 2 "heldere" weken te gaan - Reisverslag uit Haarlem, Nederland van Laia Reedijk - WaarBenJij.nu

Nog 2 "heldere" weken te gaan

Blijf op de hoogte en volg Laia

30 December 2013 | Nederland, Haarlem

De reis is nog niet eens begonnen en de frequentie van mijn blogs begint nu al gestaag te verminderen. Klinkt als een goed voornemen voor 2014; "vaker bloggen".
Past ook goed in het rijtje van mijn voornemens van eerdere jaren: topsporter worden, meer zelf gaan koken en mijn tuin opknappen.
Dat belooft wat...

De afgelopen weken vlogen echt voorbij. De combinatie werken, de stichting overdragen en de voorbereidingen voor VSO gingen me niet in de koude kleren zitten (vreemde uitspraak eigenlijk, gaat het dan wel in je warme kleren zitten?).
Anyway door een paar goede "Energie boosts", door een geweldig workshop-weekend van VSO, het vinden van goede bestuurders om Stichting Weeshuis Atjeh aan te kunnen overdragen en de geboorte van mijn reservekindje Leelou, wist ik me er goed doorheen te slaan.

Tenminste, totdat ik begon met het (test)slikken van Lariam, de anti-malaria tabletten welke ik (mits ze goed zouden bevallen) het aankomende jaar zou gaan slikken.

Toen de tropenarts bij de Travel Clinic begon over testslikken leek mij dat in eerste instantie niet zo'n heel goed plan.
Het testen van de werkzaamheid van een malariapil op iemand die zich nu nog niet in een malariagebied bevindt leek me niet heel effectief.
Daarnaast heeft het zijn van een testpersoon mij nooit zo aangetrokken. Respect voor de mensen die zich wel inzetten voor de wetenschap, maar ik zag mezelf al in Zambia rondlopen met een oor midden op m'n voorhoofd.

De tropenarts stelde me gerust; "het testslikken houdt in dat we kijken of je niet te sterk reageert op de bijwerkingen", zei de tropenarts.
"Oooo", reageerde ik enigszins opgelucht (ja, toen nog wel).

Dus "hup" naar de apotheek voor mijn test-lariammetjes.

De eerste week ging prima. Niks aan de hand. De eerste paar dagen van de tweede week ging ook goed. Al had ik wel vreemde en vooral heftige nachtmerries en kon ik gesprekken niet echt goed volgen. Maar goed: nachtmerries = slecht slapen en slecht slapen = concentratie problemen, loste ik deze puzzel simpel op. Dus niks aan de hand.

Totdat ik maandagavond naar huis reed. Ik stond in de file en ineens was daar: Paniek! Geen idee waarom, maar ik was compleet in paniek.

Die avond weet ik niet heel goed meer maar Arjo vertelde me later dat ik boeken uit mijn boekenkast bleef halen en steeds maar zei "kijk nou, ik wist helemaal niet dat ik dit boek had, wat leuk!" Om ze na 10 minuten weer terug te leggen en weer een nieuwe stapel te pakken met hetzelfde enthousiasme: "wauw, deze heb ik ook echt nog noooooit gezien."

Toen ik dinsdag wakker werd met hetzelfde gevoel van paniek en ook nog eens gedurende de dag een obsessie ontwikkelde voor kaas (ja echt kaas!!!) besloot ik toch maar eens de bijsluiter te lezen.

Blz 7:
MOGELIJKE BIJWERKINGEN
Zoals elk geneesmiddel kan ook dit geneesmiddel bijwerkingen hebben, (.....). De meest voorkomende bijwerkingen bij het gebruik van Lariam zijn psychiatrische klachten. Daarnaast zijn veel voorkomende bijwerkingen: misselijkheid, braken, en duizeligheid; deze bijwerkingen zijn doorgaans mild en kunnen afnemen bij langdurig gebruik.

Hhhmmmmm, psychiatrische klachten, wat zou dat betekenen?
Voor het gemak sla ik de verdere beschrijving van de bijwerkingen zoals "plotselinge bewustzijnsverlies", "ernstige, levensbedreigende allergische reacties" en "zeer ernstige bloedafwijkingen" even over.
Op bladzijde 8 vervolg ik:

Psychische stoornissen:
Frequentie zeer vaak: slaapstoornissen (slapeloosheid, abnormale dromen).
Frequentie vaak: angst, depressie.
Frequentie niet bekend: opwinding en onrust (agitatie), rusteloosheid, stemmingswisselingen, paniekaanvallen, verwardheid, hallucinaties, agressie, psychotische aandoening, versterkte achterdocht (paranoia), concentratiestoornis, zelfdoding, poging tot zelfdoding, suïcidale gedachten, gedrag waarbij men zichzelf in gevaar brengt.

Ehhhhh, oke.
Blijkbaar betekent “frequentie niet bekend" niet dat het zo zeer zelden voorkomt dat het niet kwantificeerbaar was.
Dus gelijk stoppen met die troep en overstappen op een ander middel. Toch!?

Blz 9:
Bijwerkingen kunnen nog geruime tijd na het staken van het gebruik van Lariam optreden of voortduren.

WAT???!!!!!!

Inmiddels ben ik in goed overleg met de tropenarts overgestapt op Malerone en ben ik gelukkig weer helemaal de oude: zonder angst, zo gek als een deur.

Inmiddels ben ik ook gestopt met werken en m.i.v. 1 februari dus officieel werkeloos.
En geniet ik van mijn familie en vrienden, niet meer maar in ieder geval veel bewuster.
De vertrekdatum is inmiddels met 1 week uitgesteld naar 14 januari, wat me iets meer ruimte geeft om me goed en vooral rustig voor te bereiden op het vertrek. Nog 2 weken te gaan!

Ik wil iedereen alvast een geweldige jaarwisseling wensen.
Hopelijk brengt 2014 je veel geluk, liefde en vooral ook gezondheid.
Want overal (fysiek/mentaal) "bij aanwezig" kunnen zijn lijkt soms vanzelfsprekend maar kan slechts een "lariammetje" bij je verwijderd zijn. ;-)
Dus iedereen: de beste wensen!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Laia

Actief sinds 23 Okt. 2013
Verslag gelezen: 711
Totaal aantal bezoekers 113063

Voorgaande reizen:

26 Oktober 2013 - 01 Januari 2014

Voorbereidingen Zambia

Landen bezocht: